2 maart 2017 – Porsche
breidt de Panamera-familie uit met de wereldpremière van de Panamera Sport
Turismo op de Autosalon van Genève (9-19 maart). Het nieuwe model is gebaseerd
op de succesvolle Panamera van de tweede generatie en valt op door het compleet
eigen design. De grote achterklep, de lage tildrempel, de grote bagageruimte en
het 4+1 stoelconcept maken de Panamera Sport Turismo veelzijdig en flexibel en daardoor
zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Bij de marktintroductie in oktober is de
Sport Turismo er als Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel en Panamera 4
E-Hybrid. Met 404 kW/550 pk is de Panamera Turbo Sport Turismo de krachtigste versie.
Zowel
qua design als technologie maakt de Sport Turismo gebruik van alle innovaties
die debuteerden bij de nieuwe generatie Panamera, zoals de digitale Porsche
Advanced Cockpit, vooruitstrevende assistentiesystemen als adaptieve cruise
control met filehulp, ondersteltechnologieën als achterasbesturing en Porsche
Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) – elektronische rolstabilisatie – en
uiteraard de krachtige motoren. Alle varianten van de Panamera Sport Turismo
worden standaard uitgevoerd met Porsche Traction Management (PTM), het actieve
vierwielaandrijvingssysteem met elektronisch aangestuurde, meervoudige-plaatkoppeling.
Vanaf de S-modellen is ook adaptieve luchtvering met driekamer-technologie standaard.
Design en concept De
dynamische proporties van de Panamera Sport Turismo zijn in lijn met het
typische Porsche design-DNA. Hij is 5.049 mm lang, 1.428 mm hoog en 1.937 m
breed. De wielbasis bedraagt 2.950 mm. Bij het zijaanzicht vallen de korte
overhangen van de carrosserie en de grote wielen (maximaal 21 inch) op. Vanaf
de B-stijl heeft de Sport Turismo een compleet eigen design met verlengde ramen
en een lange daklijn. Aan de achterzijde loopt het dak minder scherp af dan de
raamlijn. Dit leidt tot een opvallende D-stijl, die in typische coupé-traditie
overgaat in de markante schoudersectie.
Primeur in dit segment:
de adaptieve, uitschuifbare achterspoiler De
daklijn van de Panamera Sport Turismo eindigt in een adaptieve spoiler.
Afhankelijk van de rijomstandigheden en de gekozen settings kan deze drie
verschillende standen aannemen en tot 50 kilogram extra neerwaartse druk
genereren. Bij snelheden tot 170 km/h blijft de spoiler, die onderdeel is van
Porsche Active Aerodynamics (PAA), in rustpositie onder een hoek van -7 graden.
Dit heeft een gunstig effect op de luchtweerstand en het brandstofverbruik. Bij
snelheden boven 170 km/u neemt de spoiler de performance-positie in. Met een
hoek van +1 graad draagt hij dan bij aan meer rijstabiliteit en zijdelingse
dynamiek. In de Sport en Sport Plus rijmodi neemt de spoiler al vanaf 90 km/u de
performance-positie in. PAA is er ook voor het comfort: bij geopend panoramisch
schuifdak en snelheden vanaf 90 km/u komt de spoiler onder een hoek van +26
graden te staan. Zo helpt hij windgeruis te verminderen.
Drie zitplaatsen achterin,
praktische en flexibele bagageruimte De
nieuwe Sport Turismo is de eerste Panamera met drie zitplaatsen achterin. De
buitenste zitplaatsen hebben de vorm van individuele stoelen die comfort en
sportiviteit combineren. Ertussenin bevindt zich een extra zitplaats, oftewel:
een 2+1-configuratie. Optioneel is de Panamera Sport Turismo leverbaar als
vierzitter met twee elektrisch verstelbare stoelen achterin. De verhoogde
daklijn maakt de in- en uitstap achterin makkelijk en bovendien hebben de
inzittenden volop hoofdruimte. De achterklep is elektrisch te bedienen en door
zijn breedte en door de lage tildrempel (628 mm) is het gebruiksgemak groot. De
inhoud van de bagageruimte bedraagt 520 liter (in de Panamera 4 E-Hybrid Sport
Turismo 425 liter), tot 25 liter meer dan in de Panamera limousine. Met
volledig neergeklapte achterbank en door de complete interieurhoogte te
gebruiken, kan de winst oplopen tot 50 liter. De achterbank is vanuit de
bagageruimte elektrisch te ontgrendelen en kan in zijn geheel of gedeeltelijk (verhouding
40:20:40) worden neergeklapt. Na het volledig neerklappen zijn een vrijwel
vlakke laadvloer en 1.390 liter laadvolume beschikbaar (in de Panamera 4
E-Hybrid Sport Turismo 1.295 liter). Als optie is een bagagemanagementsysteem
met vloerrails, speciale bevestigingspunten en een afscheidingsnet beschikbaar.
Ook is de bagageruimte uit te voeren met een 230 Volt-aansluiting.
Begin oktober in
Nederland De
nieuwe Panamera Sport Turismo is met onmiddellijke ingang te bestellen; de Nederlandse
marktintroductie staat gepland voor begin oktober 2017. Het leveringsprogramma
omvat dan de volgende vijf modellen:
·
Porsche Panamera 4 Sport Turismo (243 kW/330 pk) € 120.100*
· Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport
Turismo (340 kW/462 pk) € 120.700*
· Porsche Panamera 4S Sport
Turismo (324 kW/440 pk) € 147.300*
· Porsche Panamera 4S Diesel Sport
Turismo (310 kW/422 pk) € 155.600*
· Porsche
Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 pk) € 199.700*
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van
publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische
specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde
voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden
ontleend.
*) Alle prijzen vermeld in
dit nieuwsbericht zijn inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten,
recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie www.porsche.nl.
|