7 maart 2017 – In de
nieuwste generatie van de radicale Porsche 911 GT3 zijn het circuit en het dagelijkse
verkeer nog nauwer met elkaar verbonden. De extreem hoogtoerige, atmosferische
4-liter 6-cilinder boxermotor met een vermogen van 368 kW/500 pk is vrijwel
ongewijzigd overgenomen uit de volbloed GT3 Cup-raceauto. Naast een 7-traps Porsche
Doppelkupplung (PDK) is de 911 GT3 er nu ook met een handgeschakelde zesbak. De
nieuwe 911 GT3 is ontwikkeld op hetzelfde testcircuit en wordt geproduceerd op
dezelfde productielijn als de raceauto’s van Porsche Motorsport. Het nieuw
ontworpen onderstel met achterasbesturing en de lichtgewicht constructie zijn in
vele testkilometers net zo nauwkeurig afgesteld als de Porsche 919 Hybrid Le
Mans-auto.
De
meerderheid van de Porsche GT-rijders gebruikt zijn of haar auto ook graag op
het circuit. Met een gewichts/-vermogensverhouding van 3,88 kg/kW (2,86 kg/pk)
is de nieuwe 911 GT3 daar volledig in zijn element. Met de standaard 7-traps
PDK, die speciaal is afgestemd op GT-gebruik, sprint de 1.430 kg zware
tweezitter (gewicht met volle tank) in 3,4 seconden van 0-100 km/u en gaat door
tot een top van 318 km/u. Met de handgeschakelde zesbak sprint hij in 3,9
seconden van 0-100 en haalt hij een topsnelheid van 320 km/u.
Snel in bochten, stabiel
op het rechte stuk In
het onderstel van de 911 GT3 is volop autosportervaring verwerkt. De afstemming
is verder verfijnd voor maximale dynamiek. De tweezits 911 GT3 staat circa 25
mm lager bij de grond dan de 911 Carrera S. Naast de verfijnde basis set-up draagt
ook de actieve achterasbesturing bij aan de handlingkarakteristiek. Afhankelijk
van de snelheid sturen de achterwielen tegengesteld aan of in dezelfde richting
als de voorwielen. Dit zorgt voor extra scherpte en stabiliteit. Ook de
dynamische motorsteunen en het sperdifferentieel achter versterken de
rijdynamiek. Met zijn grote koolstofvezel achtervleugel maakt de 911 GT3 direct
duidelijk dat aerodynamica de bepalende factor is voor de vormgeving. Ook de
lichtgewicht voorzijde en de voorspoiler zijn verder geoptimaliseerd ten
behoeve van de stroomlijn. Achter springen de openingen voor de luchtuitlaten
en de nieuwe diffuser in het oog.
Interieur: pure
sportiviteit De
sportiviteit van de 911 GT3 komt ook tot uiting in het interieur. Het GT-sportstuur
met een diameter van 360 mm is afkomstig uit de 918 Spyder. Bestuurder en
passagier ervaren de rijdynamiek in de Sportstoelen Plus met verstevigde
zijwangen. Deze stoelen zijn handmatig in lengte te verstellen; de rugleuning en
de hoogte zijn elektrisch instelbaar. De 911 GT3 is ook leverbaar met 18-voudig
elektrisch verstelbare adaptieve Sportstoelen Plus. Daarnaast zijn er nog twee opties:
sportkuipstoelen met neerklapbare rugleuning, geïntegreerde thoraxairbag en
handmatige lengteverstelling en de volledige kuipstoelen die zijn gemaakt van
met koolstofvezel versterkte kunststof en die opvallen door hun typische
carbon-afwerking. Omdat de 911 GT3 een tweezitter is, zijn de oorspronkelijke
zitplaatsuitsparingen achterin bekleed.
Porsche Track Precision App
standaard De
nieuwe Porsche 911 GT3 heeft standaard het Porsche Communication Management
(PCM) inclusief online navigatiemodule met real-time verkeersinformatie. Ook de
Connect Plus module en de Track Precision App zijn standaard. Met deze app zijn
rijgegevens op de weg en het circuit op een smartphone vast te leggen, weer te geven
en te analyseren.
De
nieuwe Porsche 911 GT3 is vanaf nu te bestellen. De levering start naar
verwachting in juni 2017. De consumentenadviesprijs van de versie met PDK bedraagt
€ 228.300*; de versie met handbak heeft een consumentenadviesprijs van € 229.250*.
De
informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie.
Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties,
afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de
inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
*) Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn
inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie
voor verkoopinformatie www.porsche.nl.
|