Hoofdmenu
Hoe tartan zijn weg naar Weissach vond.

Hoe tartan zijn weg naar Weissach vond.

Van Schotland naar Weissach.

11 oktober 2024 -  Tartan wordt over het algemeen geassocieerd met de plek waaraan het zijn oorsprong dankt: de Schotse Hooglanden. Voor Porsche liefhebbers heeft het tartanmotief echter ook een speciale, historische betekenis. Precies 50 jaar geleden stonden er op de optielijst van de Porsche 911 Turbo voor het eerst drie tartanmotieven voor het interieur op de optielijst. Vanaf modeljaar 1976 verschenen ze ook als optie voor de 911. Tot op de dag van vandaag is het ruitjespatroon tijdloos en stijlvol – zowel op de catwalk als in de sportwagens van Porsche.


Tartan bestaat uit een kriskraspatroon dat ontstaat wanneer de woldraden van verschillende kleuren aan elkaar worden geweven. Traditionele inwoners van Schotland, de bakermat van de iconische stof, dragen uitsluitend de tartans van hun stam. Zo identificeren ze elkaars familielijn. Volgens de Schotse heraldische wapenwet is het echter niet verboden om tartans van andere stammen te dragen. Uiteindelijk vond het tartanmotief in de jaren ’60 de weg naar de modewereld, waar het geldt als een tijdloos en stijlvol statement.

280501_2000x1333

Van Schotland naar Weissach

De dag dat Anatole Lapine wakker werd en besloot om een broek met tartanmotief te dragen, werd de dag waarop de voormalig hoofdontwerper van Porsche en zijn team besloten om ruitjesstoffen op te nemen in het interieurprogramma. Dorothea Müller-Goodwyn werkte tussen 1970 en 2003 als styliste bij Porsche. “We hadden een Schotse collega in ons team die twee traditionele stoffenmakers uit zijn thuisland aanraadde” herinnert Müller-Goodwyn zich, die vervolgens contact met hen opnam. “Helaas konden zij ons geen stoffen leveren met de vereisten die wij hadden voor het interieur van onze sportauto's: ze moesten namelijk kleur- en slijtvast zijn.” Uiteindelijk vond Müller-Goodwyn een leverancier op slechts 50 kilometer van Weissach. Stoffenmaker Berger, gevestigd in Dettingen unter Teck, was in staat om het Porsche Style team te voorzien van de juiste stoffen en kwaliteit.

284574_6000x4002

Drie tartanmotieven

Lapine's broek had een blauw, groen en zwart patroon – geïnspireerd op de kleuren van de Black Watch stam. Op de Internationale Autosalon (IAA) van Frankfurt in 1973 presenteerde Porsche de 911 RSR Turbo concept waarin de middenbaan en de deurpanelen waren bekleed met Black Watch tartanmotief. Een jaar later nam Louise Piëch haar 911 Turbo 'No. 1' in gebruik, met zilverkleurige carrosserie en een interieur bekleed met terracottarood leder. Het midden van de stoelen was voorzien van McLaughlin tartan en de flanken van de auto waren bestickerd met een Porsche logo met hetzelfde tartanpatroon als achtergrond. In 1974 voegden hoofdontwerper Lapine en zijn team Mackenzie tartan - bestaande uit beige, rood, blauw, wit en olijfgroen - toe aan het trio tartans. “Na het succes van de exclusieve tartans in de Turbo, gebruikten we ze vanaf het volgende modeljaar ook in de 911,” vertelt Müller-Goodwyn. 

Tartan als moderne klassieker

Vandaag de dag is het traditie bij Porsche om klassieke designelementen te herinterpreteren en toe te passen in de huidige modellen – een initiatief dat voortkomt uit de productstrategie van Porsche voor modellen met een historische connectie. Aan die gezamenlijke inspanning nemen zowel Porsche Exclusive Manufaktur als de ontwerpafdeling van Style Porsche deel. Als onderdeel van de Heritage Design strategie worden in het Lifestyle segment speciale modellen gecreëerd die zijn voorzien van iconische stijlelementen, zoals de bekende en geliefde tartanmotieven. Vaak roepen de herinterpretaties van de verschillende stijlelementen nostalgische herinneringen op, terwijl ze gelijktijdig dienen als een manier om de waarden van het merk naar de toekomst uit te dragen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.